sunnuntai 29. huhtikuuta 2012

Things I miss from Finland

Pitkän mietinnän jälkeen päätin tulla ja pyhittää sunnuntai-iltapäiväni näpytelläkseni tämän toisen kahdesta suunnitelemastani merkinnästä. Jossain hamassa tulevaisuudessa tulen kirjoittamaan myös siitä, mitä tulen täältä ikävöimään.. Ehkä. Tämä merkintä tulee nyt kuitenkin olemaan niistä ihanista suomalaisista asioista, mitä ikävöin eniten perheen ja kavereiden ohella.

Alotetaan nyt vapun kunniaks vaikka siitä, että täällä ei juhlita vappua ollenkaan. Se on kovin surullista, koska sima on hyvää ja munkkejakin sais syyä ihan luvan kanssa. Olin jo valmis tekemään simaa itse, mutten oo vieläkään törmänny tuorehiivaan. 
Juhannuksenkin missaan.

Suomalaiset karkit ja suklaa. Ufokarkit. Mariannet. Lauantaipussin autokarkit. Punssinapit. Hot&sour turkinpippurit..! Nyt mulla oli suomenreissun jälkeen vähän karkkivarastoja mut se on yllättäen huvennut hurjaa vauhtia.



Mä en tiiä mikä siinä on, mut nää ei oo vieläkään keksiny xylitolin hienoutta. Mä en oo kertaakaan törmänny hammastahnaan, pastilleihin tai purkkaan missä hehkutettais xylitolia samalla tavalla kun suomessa. Eikä ainakaan mun käyttämässä hammastahnassa oo sitä ollenkaan.

Ruisleipä. Sitäkin hilasin Suomesta just mukaani, mut viimesiä viedään tässäkin. Ainanen paahtoleipä nyt vaan kyllästyttää ja ruisleipä on hyväää.

Karjalanpiirakat. Onneks äiti tuli käymään ja leipo täällä meille satsin. Söin tosin nekin jo pois, voi voi.

Viili, rahka, piimä ynnämuut hapanmaitotuotteet. Ei löydy.


Kunnon suihkut, missä vettä tulee sopivalla paineella just sen lämpösenä mitä tarvii eikä lopu kesken. Myöskin se maailman paras (eli se normaali) vesihana, mitä täällä ei vanhemmissa taloissa (kuten tässä) ole. Inhottavaa, kun on kaks hanaa ihan liian kaukana toisistaan, mistä toisesta tulee kiehuvaa ja toisesta jääkylmää vettä.

Mistä päästäänkin seuraavaan, nimittäin kunnon kämpät. Vaikka ootkin köyhä opiskelija, saat yleensä suht.tilavan, lämpimän ja siistin asunnon. Mä maksan täällä melkein neljäsataa euroa pikkusesta kylmästä huoneesta jaetussa kämpässä, missä on kaikenlisäks tää hemmetin kokolattiamatto. Nii.


Sauna. Mä en oo päässy saunaan sitten viimekesän, vaikka oonkin suomessa kahesti sen jälkeen käyny. Ekalla kerralla oli kipsi ja tokalla haava tulehtunu, eikä tullu ees mahollisuutta. Täällä kuulemma on joissain uimahalleissa saunoja, mutta niitä ei edes lämmitetä kunnolla. Mitäköhän ne tuumais jos menis sinne ilkosillaan koivunoksakimpun kanssa itseään hakkamaan...

Pienen ikuisuuden ois myöskin maistunu leipäjuusto lakkahillon kera!


Siinäpä ne päällimmäiset tais ollakin. Kuvat tarjosi google. Nyt jään oottamaan et joku säälii mua tarpeeks lähettääkseen mulle ufokarkkeja!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti